01. In het begin…..

 

A. God schiep de mens naar Zijn eigen beeld

 

De Bijbel begint met de volgende woorden: In het begin schiep God de hemel en de aarde (Gen.1:1) en beschrijft vervolgens de schepping van b.v. licht, fruitbomen, dieren, enz. (vv.3-25). En dan lezen we in de verzen 26-28: En God zei: "Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en laten zij heersen over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht, over het vee, over heel de aarde en over al de kruipende dieren die over de aarde kruipen! En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen. En God zegende hen en God zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk, vervul de aarde en onderwerp haar, en heers over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht en over al de dieren die over de aarde kruipen!”

De Bijbel zegt dat God ons naar Zijn eigen beeld heeft gemaakt - zoals Hijzelf. Hij denkt, en wij ook; Hij voelt, wij ook; Hij houdt van mooie dingen, en wij ook. Hij maakte ons zoals Hijzelf!

 

Laten we eens kijken naar het volgende Schriftgedeelte: En moge de God van de vrede Zelf u geheel en al heiligen, en mogen uw geheel oprechte geest, de ziel en het lichaam onberispelijk bewaard worden bij de komst van onze Heere Jezus Christus. (1Thess.5:23).

Wat we hier zien, is dat wij als mensen bestaan uit een lichaam, ziel en geest. Ons lichaam is dat deel van ons dat we kunnen zien; maar het lichaam is niet het echte 'ik'. Mijn ziel en geest leven in mijn lichaam. Wat is de ziel? Het is het psychologische deel van ons, samengesteld uit ons intellect, onze wil en emoties. En onze geest is het vermogen om God te kennen. Adam kende God. Hij wist wanneer God hem kwam tegemoet in de koelte van de dag (Gen.3:8); de geest had voortdurend gemeenschap met God, en deze geest is de echte "ik".

Dus Adam (geest) kende God, hij had een ziel (emoties, een wil, intellect, etc.) en hij leefde in een lichaam.

 

Adam en zijn vrouw Eva (Gen.3:20,21) kregen van de Heer de opdracht om de aarde te onderwerpen en te heersen over Gods schepping. God had hun alles gegeven en zij moesten het bebouwen en onderhouden, in het bijzonder de hof van Eden, waar de Here God hen had geplaatst (Gen.2:15). God gaf Adam feitelijk het gezag om als prins of koning over de aarde te regeren.

En het grootste geschenk dat God aan de eerste mens heeft gegeven, maar ook aan ons, aan jou en mij en aan iedereen, was een vrije wil! Een vrije wil om te kiezen, om te beslissen. God heeft ons niet gemaakt als robots of computers, die alleen kunnen doen waarvoor ze zijn geprogrammeerd; nee, Hij maakte ons vrij, zo vrij, dat we konden beslissen wat we met ons leven moesten doen.

Hoewel de mens een vrije wil had gekregen, zei de Here God hem om niet te eten van een bepaalde boom in de tuin, namelijk “de boom van kennis van goed en kwaad, want op de dag dat u ervan eet, zul u zeker sterven. ” (Gen.2:17).

 

 

B. Engelen, de hemelse legermacht

 

In het begin schiep God de hemel en de aarde (Gen.1:1). En hoewel de Bijbel verder gaat met het beschrijven van de schepping op aarde van licht, de uitgestrektheid, de vegetatie, de mens, enz., schiep God ook in het hemelse rijk: Hij schiep onder andere engelachtige wezens. In het Oude en het Nieuwe Testament lezen we over engelen, aartsengelen, serafijnen, cherubs, enz.

Laten we eens kijken naar een van de machtigste engelen die Hij schiep, en we kunnen iets over zijn achtergrond en karakter lezen in Ezech.28:12-19. Er wordt hier gezegd dat deze engel vol wijsheid was en volmaakt in schoonheid (v.12), en onberispelijk in zijn wegen (v.15).

Uit enkele vertalingen leiden we af dat hij een uitstekende positie in de hemel had; hij was in feite de lofprijs- en aanbiddingsleider, zoals in de hemelen de engelenscharen de God van de schepping voortdurend loven en aanbidden.

Maar er ging iets mis. In v.17 lezen we: Vanwege uw schoonheid werd uw hart hoogmoedig; dus trots overviel deze engel. Kijk wat de profeet Jesaja over hem zegt: En ú zei in uw hart: “Ik zal opstijgen naar de hemel; tot boven Gods sterren zal ik mijn troon verheffen,….. Ik zal opstijgen boven de wolkenhoogten, ik zal mij gelijkstellen met de Allerhoogste” (Is.14:13-14). Hij ging zelfs zo ver, dat hij een opstand tegen God organiseerde en een derde van de engelenscharen achter zich aantrok, maar hij verloor de strijd tegen de aartsengel Michaël, de aanvoerder van de engelen die God trouw bleef. En God had geen andere keuze dan de opstandige engel uit Zijn tegenwoordigheid in de hemel te verdrijven. In Ezech.28:17 staat: "Ik werp u op de grond" (“Ik wierp u ter aarde”). En Jezus zegt in Lukas 10:18: "Ik zag Satan (want dit is de naam van deze gevallen engel) als een bliksem uit de hemel vallen".

 

 

C. Zonde en de gevolgen ervan

 

Toen God Adam en Eva op deze aarde schiep, realiseerde Satan zich, hoewel hij uit de tegenwoordigheid van God in de hemel was verdreven, dat hij hier op aarde opnieuw wordt geconfronteerd met de echte Allerhoogste, aangezien dit eerste paar werd geschapen naar het beeld van God (Gen.1:27), wat betekent dat zij het karakter van God hadden en waren zoals Hij (v.26), en in de Naam van de Here God heersten zij met gezag over de aarde.

Omdat Satan God haatte, omdat hij God niet van Zijn hemelse troon kon werpen, besloot hij het beeld van God in Adam en Eva te vernietigen. Hij gebruikte de stem van de slang en bedroog Eva (Gen.3:1-6), en zij geloofde zijn leugens, en Adam geloofde ze ook. Dus vielen ze in ongehoorzaamheid aan God en geloofden de leugens van Satan en luisterden naar hem. Zowel Adam als Eva hebben hun vrije wil gebruikt om God ongehoorzaam te zijn. En de Bijbel noemt het: zonde.

En dat is waar jij en ik in beeld komen. Wij hebben bijna hetzelfde gedaan. De Bijbel zegt: Allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God (Rom.3:23).

Dit is wat zonde echt betekent. Het betekent dat je God niet gehoorzaamt. De Bijbel zegt: Zonde is de overtreding van de wet (1Joh.3:4). Als we echt zouden proberen te voorkomen dat we zondigen, zouden we op zijn minst moeten werken aan wat Jezus het grootste gebod van allemaal noemde: en je zult de Heer, je God, liefhebben met heel je hart en met heel je ziel en met heel je verstand, en met al je kracht (Mk.12:30). Kent u iemand die dit gebod volledig heeft gehoorzaamd? Natuurlijk niet. Nu kunt u begrijpen waarom de Bijbel zegt dat allen hebben gezondigd en de heerlijkheid van God niet hebben bereikt.

Als we naar dit grootste gebod kijken, zien we iets heel interessants. Het spreekt over iets doen van diep van binnen. Jezus had het niet alleen over het liefhebben van God aan de buitenkant, maar ook aan de binnenkant! Jezus zegt dat bij God onze innerlijke gedachten even belangrijk zijn als onze uiterlijke daden, bijvoorbeeld:

-          een vrouw aankijken om haar te begeren God telt hetzelfde als overspel plegen;

-          hatelijke of boze gedachten God telt hetzelfde als moord;

-          innerlijk zelfmedelijden Hij telt hetzelfde als uiterlijke trots en opschepperij.

Hij rekent ze allemaal tot zonde!!

Waarschijnlijk de meest voorkomende zonde van allemaal, waar ik me ooit erg schuldig aan heb gemaakt, was gewoon voor mezelf leven en denken: "Het is mijn leven, ik doe ermee wat ik wil". Dat dacht ik gewoon! En toen realiseerde ik me dat het …..puur egoïsme was!

 

Bedenk eens wat zonde doet::

 

The

De Here God had Adam en Eva van tevoren gewaarschuwd dat, als ze zouden eten van de boom van kennis van goed en kwaad, ze zeker zouden sterven (Gen.2:17):

 Lord God had warned Adam and Eve beforehand, that, if they would eat of the tree of knowledge of good and evil, they would surely die (Gen.2:17):

-          Zijn hun lichamen gestorven? Nee, uit de volgende hoofdstukken van Genesis wordt duidelijk dat Adam en Eva nog vele jaren leefden.

-          Zijn hun zielen gestorven? Integendeel. We zien in Gen.3:10-13 dat hun ziel heel actief werd: ze probeerden zichzelf te rechtvaardigen door God en elkaar te beschuldigen van de zonde die ze hadden begaan.

-          Stierf hun geest? Ja. De dood die zij ondergingen was een geestelijke dood. Zoals we zojuist zagen: ze waren gescheiden van God.

 

Laten we nog eens kijken naar de verzen in Jesaja 59:1-2: Zie, de hand van de HEERE is niet te kort dat ze niet zou kunnen verlossen, en Zijn oor is niet toegestopt dat het niet zou kunnen horen. Maar uw ongerechtigheden maken scheiding tussen u en uw God, uw zonden doen Zijn aangezicht voor u verborgen zijn, zodat Hij u niet hoort. Sinds Adam en Eva zondigden, opereerde de mensheid sindsdien vanuit zijn ziel en lichaam. En we weten wat dit betekent, als we naar de geschiedenis kijken. Omdat de mens zijn gezag om over de aarde te heersen verloor aan de duivel, Satan, is de menselijke geschiedenis een lange geschiedenis van haat, bloedvergieten, wreedheid en verwarring. Mensen zijn geestelijk dood - dood in hun overtredingen en zonden (Ef. 2:1), want niet alleen het eerste paar werd beïnvloed door de gevolgen van de zonde.

Kijk naar de volgende Schriftgedeelten:

 

 

Zo zien we, dat de mensheid door de zonde zijn eigen weg moest gaan, afgescheiden van God, en zonder hoop en zonder toekomst. Wat verdrietig. Maar: Prijs de Heer, niet voor altijd - zie Gen.3:15.