02. Het Evangelie van Jezus Christus

 

 

Hoewel Bijbelstudenten, voorgangers en andere Christelijke leiders verondersteld zijn om het Evangelie te kennen, denk ik, dat het goed zal zijn om er weer eens naar te kijken voordat we onze wekelijkse Bijbelstudies beginnen. Hier volgt een weergave van het Evangelie, zoals uiteengezet door TBN Europe. Veel van het materiaal is gebaseerd op dat van Evangelism Explosion.

 

 

Inleiding

 

Toen God de mens schiep, was het Zijn plan om een relatie met hem te hebben; Hij schiep hem naar Zijn eigen beeld, naar Zijn gelijkenis (Gen.1:26–28), zodat Hij een kameraadschappelijke omgang met hem kon hebben (Gen. 3:8,9), en met hem kon communiceren. Maar zonde was de oorzaak, dat de mens van zijn God gescheiden werd. Hoewel het God’s plan was, dat hij eeuwig leven zou hebben, bracht zonde dood voort voor de mensheid.

 

 

Eeuwig leven is een vrije gave

 

God heeft ons als een vrije gave eeuwig leven gegeven. De Bijbel zegt: …..het loon van de zonde is de dood, maar de genadegave van God is eeuwig leven….. (Rom. 6:23)

Het kan zijn, dat u een zeer goed mens bent en heel veel goede dingen in uw leven gedaan hebt, en goed naar mensen toe bent geweest, maar niets hiervan zal u in de hemel brengen. De Bijbel zegt: …..uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God; niet uit werken, opdat niemand zou roemen (Efez. 2: 8, 9).

Het is, dus heel duidelijk, dat we niet een plaats in de hemel kunnen verdienen, we kunnen het eeuwig leven niet verdienen.

 

 

De mens

 

The Word of God says, that all (of us) have sinned (Rom.3:23), and we are not what God wants us to be.

Het Woord van God zegt, dat allen (wij allen) gezondigd hebben (Rom. 3:23), en we zijn niet dát wat God wil dat we zijn.

We zagen reeds, dat niet alleen het plegen van een moord of het beroven van een bank zonde is, maar dat God zegt: dit is zonde  -  verkeerde dingen doen, maar ook verkeerde dingen denken. Dus: God niet liefhebben of uw naaste niet liefhebben, is zonde! Dan moeten we concluderen, dat wij allen vele malen gezondigd hebben.

Zelfs één zonde zal ons van God scheiden. De Bijbel zegt: …..wie de gehele wet houdt, maar op één punt struikelt, is schuldig geworden aan alle (geboden). Dus, als ik één zonde doe, dan is het alsof ik de hele wet van God breek. Het doet er niet toe wat we gedaan hebben: alle zonden zijn voor God gelijk.

God kan de zonde niet aanzien. Stel u eens voor, dat ik u voor een diner naar mijn huis uitnodig, en ik maak een maaltijd van eieren voor u. Als een van de eieren bedorven is, en u ruikt het, dan zou u u niet gelukkig voelen, als ik dat ei voor uw maaltijd gebruikte! Slechts één ei bederft het hele diner.

Met de zonde is het precies zo   -   slechts één zonde kan ons bederven, dus dan zijn we voor God niet aanvaardbaar. Nu, wat doet God dan? Is Hij niet verondersteld om ons lief te hebben?

 

 

God

 

De Bijbel zegt, dat God van ons houdt (b.v. Joh. 3:16), en dat Hij ons niet wil straffen (door ons naar de hel te sturen), maar Hij is geduldig met ons, daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen (2Pet.3:9); God wil, dat iedereen naar de hemel gaat.

Maar God moet, net als een rechter, een systeem van rechtvaardigheid volgen, en dus moet Hij zonde straffen. De Bijbel zegt, dat (God) de schuldige zeker niet voor onschuldig houdt (Ex 34:7), en dat we éénmaal zullen sterven en daarna zullen we tegenover God staan en zal het oordeel komen (Heb. 9: 27).

Dit betekent, dat er niet zoiets bestaat als reïncarnatie  -  we zullen slechts éénmaal sterven!!

Stel, dat ik een bank zou beroven en dan tegen de rechter zou zeggen: “Het spijt me echt; ik zal het nooit meer doen, en er is niemand gewond geraakt”, dan zou hij geen goede rechter zijn, als hij mij zonder enige straf zou laten gaan.

God is precies zo   -   Hij moet zonde straffen.

Nu, als wij allemaal zo veel keren gezondigd hebben, en als Hij ons daarvoor moet straffen, hoe kunnen we dan ooit nog hopen om naar de hemel te gaan als we sterven?

 

 

Jezus

 

De Bijbel zegt: In het begin was het Woord en het Woord was bij God, en het Woord was God (Joh.1:1). Wat betekent dit? Wat is het Woord? De Bijbel gaat verder en zegt: En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond (v.14). Dus het Woord is Jezus  -  Jezus is volledig God, maar Hij is ook volledig mens.

Waarom werd Jezus (God) vlees en kwam Hij naar de aarde om bij ons te wonen.

Jezus kwam om voor ons te sterven; Hij had nooit, zoals wij, gezondigd en was nooit schuldig geweest aan enige misdaad, maar God zag, dat Zijn relatie met ons hersteld moest worden, zodat Hij niet naar ons zou kijken en veel zonden zou zien. Dus zond God Zijn enige Zoon om voor ons te sterven.

Voordat Jezus kwam moesten de mensen, die gezondigd hadden, een dier doden, en God nam dat als een vergoeding voor hun zonde aan. Het bloed van stieren en geiten of bokken nam echter nooit volledig de zonde weg. Elk jaar werd een offer gebracht, en dat herinnerde de mensen aan de zonden, die zij begaan hadden.

Maar, om onze zonden volledig weg te nemen, het record van Gods record van onze zonden weg te nemen ten einde ons geweten te zuiveren en om een volmaakte relatie met God te hebben, was er een beter offer nodig.

Daarom kwam Jezus. Hij nam al onze zonden, zodat God ons nu ziet alsof wij geen zonden hebben, maar Zich wel het offer, dat Jezus bracht, herinnert. De Bijbel zegt: Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons ieder naar zijn eigen weg. Maar de HEERE heeft de ongerechtigheid van ons allen op Hem ( = Jezus ) doen neerkomen (Jes. 53:6).

Toen Jezus aan het kruis stierf, was het laatste wat Hij zei: Het is volbracht (Joh.19:30). Het Griekse woord is tetelestai, wat betekent, dat de schuld in z’n geheel is betaald  -  Jezus heeft ten volle betaald voor al onze zonden. Er is geen schuld meer over, die nog aan God betaald moet worden.

Hoewel Jezus stierf heeft Hij een leven geleid, dat volkomen vrij van zonde was, en Hij was niet schuldig aan enig iets wat de dood verdiende. Zijn graf kon em niet houden! Dus, Hij kwam weer tot levenhem niet houden! Dus na drie dagen kwam het leven in Hem terug, en veel mensen hebben Hem gezien en met Hem gesproken voordat Hij uiteindelijk terug naar de hemel ging; en op een dag zullen we Hem allen zien.

Als Jezus voor ons gestorven is en de volle prijs voor onze zonden betaald heeft, zullen we allemaal naar de hemel gaan, tòch? Nee, dat is niet juist!!!

Om naar de hemel te gaan moeten we:

Jezus is nu in de hemel. En wat doet Hij daar? Zit Hij daar maar? Nee, Hij is gereed en wil graag nog een ongelooflijk wonder doen. Hij wil op een bijzondere manier komen ….. wonen in uw hart, door Zijn Heilige Geest….als u Hem wil toelaten in uw leven.

      uw Heer om u te leiden,

      uw Redder om u te reinigen, en

      uw Vriend om bij u te zijn.

 

 

Geloof

 

De enige manier om in de hemel te komen is om in geloof God’s gave van eeuwig leven te ontvangen. Onthoud wat de Bijbel zegt: Want uit genade ( = onverdiende gunst ) bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God; niet uit werken, opdat niemand zou roemen (Ef. 2:8,9).

Wat is geloof? Geloof is niet:

Maar Bijbels geloof, het geloof, dat ons in de hemel brengt, is: alleen Jezus vertrouwen voor onze redding.

De gehele Bijbel, samengevat in één vers, is dit: Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft  (Joh. 3:16).

Dus, hoe ontvang ik God’s vrije gave van eeuwig leven? Nu, het enige wat u moet doen, is: vraag hem, maar er zijn een paar dingen, die u moet weten, voordat u dat doet…..

 

 

Implicaties 

 

Voordat u God vraagt om deel van uw leven te worden en om u eeuwig leven te geven, moet u het volgende wel weten:

De Bijbel zegt: Er is soms een weg die iemand recht schijnt, maar het einde ervan zijn wegen van de dood (Spr.14:12). U hebt geleefd zoals u zelf wilde, maar die wegen zullen leiden tot de dood. De juiste weg is: Jezus volgen.

Deze dingen zullen moeilijk zijn, als u ze zelf moet nakomen, maar God zal u helpen door Zijn

Heilige Geest. Wij kunnen onszelf niet veranderen, en we hoeven ook niet te veranderen, opdat God ons zal aannemen: Hij aanvaardt ons zoals we nu zijn! Jezus zegt: Wat uit het vlees geboren is, is vlees (zoals babies geboren worden in de wereld), en wat uit de Geest geboren is, is geest (Joh. 3:6); onze geest zal veranderd worden  -  wedergeboren  -  als we God deel van ons leven laten worden. Dan verlangt onze geest naar de dingen, die Hij wil, in plaats van de dingen, die wij altijd wilden.

Als het voor u mogelijk is, moet u gaan deel uitmaken van een plaatselijke gemeente. U zult bemoedigd worden door anderen te ontmoeten, en u kunt ook voor elkaar bidden alsook meer over God leren.

Als u God deel wilt laten worden van uw leven, hoeft u nu alleen maar een eenvoudig gebed tot God te bidden, en u hoeft niet een of ander bijzonder taalgebruik te bezigen…..

 

 

Gebed

 

U kunt God deel laten worden van uw leven, en dan zal u zeker ervan zijn, dat uw eeuwig leven hebt; u vraagt Hem gewoon en bidt dit, of een dergelijk, gebed:

“Dierbare God,

ik weet, dat ik verkeerde dingen in mijn leven gedaan heb,

maar ik heb er spijt van, en

ik geloof, dat Jezus voor mij aan het kruis stierf,

zodat ik een relatie met U kan hebben.

Alstublieft, vergeef me mijn zonden, en

help me om meer zoals U te zijn.

Ik wil, dat U deel bent van mijn leven.

In de Naam van Jezus.

Amen.”

Als u dat gebed gebeden hebt, en het ook echt meent, dan zal God in uw leven komen. Hij wil, dat u zeker weet, dat u eeuwig leven hebt. Jezus zei: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: “Wie in Mij gelooft, heeft eeuwig leven.” (Joh. 6:47). Dit betekent niet, dat u het zou kunnen hebben, maar dat u het definitief hebt!!

Nu dat u eeuwig leven hebt, en God deel is van uw leven, wil Hij, dat u groeit. Zoals babies melk nodig hebben om te groeien, kan u geestelijk groeien.

 

 

Groei

 

God helpt u te groeien door: