03a.  Bekering van dode werken

 

 

INTRODUCTIE.

 

De Doctrine van Berouw is er een die over het hoofd wordt gezien en verwaarloosd in onze hedendaagse christelijke wereld. Als we ons tot de Bijbel wenden, ontdekken we dat het in feite van de "fundamentele waarheden" is - zie Hebreeën 6:1-2. In Hebreeën 6:1-2 zien we dat Paulus ons de fundamentele waarheden geeft die nodig zijn om “naar volwassenheid” te gaan. In de passage daagt Paulus zijn lezers of zijn studenten uit om van "baby's" (vergelijk 5:12-14) over te gaan tot volwassen christenen. Door dit te doen geeft hij ons ook een lijst van de fundamentele doctrines die in de natuur van een gelovige moeten worden gelegd voordat hij tot volwassenheid kan gaan.

 

 

 

DE AARD VAN BEKERING

 

Hebreeën 6:1-2

 

Hier zien we dat berouw moet zijn "van" dode werken en wordt gevolgd door geloof "tot" God.

Dit duidt op een verandering van geest en richting. Het Engelse woord 'berouw' is vertaald van het Griekse woord 'metanoein' dat door de hele geschiedenis van de Griekse taal heen, en ook klassiek Grieks, altijd betekent 'van gedachten veranderen'. Bekering is daarom in de eerste plaats een BESLUIT!

Er kunnen ook sterke emoties bij betrokken zijn, maar het is in wezen geen emotie.

 

In de hoofden van de meeste mensen is berouw een emotie, en zij interpreteren het als 'spijt' voelen voor wat iemand heeft gedaan. Dit kan ook emoties omvatten als wroeging en ook de kwestie van tranen en huilen. We moeten in ons onderwijs duidelijk maken dat hoewel deze emoties bekering kunnen en heel vaak begeleiden, bekering in wezen nog steeds een verandering van geest en een beslissing is.

Een ander verkeerd concept met betrekking tot berouw is dat van "boetedoening" - een idee dat afkomstig is van vele religies die oproepen tot een soort van zelfopgelegde schade en ontberingen die men moet doorstaan ​​om voor zijn zonden te betalen.

Dit is een concept dat totaal in strijd is met het Woord van God. Al deze dingen, d.w.z. emoties boete enz. kunnen in feite plaatsvinden in iemands leven zonder dat berouw daadwerkelijk wordt bereikt.

 

In het Oude Testament benadrukt het woord bekering vooral de gedachte van “omkeren, terugkeren, terugkeren”. Wanneer we de nieuwtestamentische nadruk combineren op een innerlijke verandering van geest en hart die een beslissing met zich meebrengt, en de oudtestamentische nadruk op de uiterlijke actie van bekering tot of terugkeer naar God, beginnen we het volledige beeld te krijgen van de betekenis van ware bekering. Daarom is ware bekering "een innerlijke verandering van geest die resulteert in een uiterlijke handeling, van omkeren of terugdraaien en in een andere richting kijken."

 

 

Lucas 15:11-24 - een ideaal voorbeeld in de Schriften van Berouw

 

Het verhaal van de verloren zoon schetst voor ons het proces van bekering. Hij verliet zijn vader, ging zijn eigen weg, totdat hij uiteindelijk op het punt kwam waarop hij een “beslissing” nam (vs 18) “Ik zal” opstaan ​​en naar mijn vader gaan.” Op dit punt kwam zijn eerste stap van berouw. Dit werd gevolgd door de tweede stap die de uiterlijke actie was die volgde op de beslissing (vs 20) "en hij stond op en kwam naar zijn vader."

 

We zien in Hebreeën 6 dat bekering "van dode werken" is. In het leven van de Verloren Zoon waren zijn "dode werken" zijn eigen stijl van leven die hij volgde en nastreefde met zijn rug naar zijn vader gekeerd, zijn eigen weg gaand. Bekering was het punt waarop hij zich afkeerde van zijn eigen levensstijl, nadat hij een beslissing had genomen, en begon naar huis te lopen in de richting van zijn vader. Het betekende een nieuwe richting. Naar dit laatste deel wordt in Hebreeën 6 verwezen met de woorden „geloof jegens God”.

Het omvat belijdenis van zonde (vs 18,19,21) - Berouw "van dode werken" - alle daden zullen dan gebaseerd zijn op berouw en feiten, d.w.z. gebed, Bijbellezen, kerkbezoek enz. Jesaja 64:6.

 

 

Mattheüs 27:3-4 - een voorbeeld in de Schriften van wroeging zonder berouw.

 

We moeten een duidelijk contrast zien tussen echt berouw en louter wroeging voor onze zonden.

De ene is droefheid die leidt tot geloof en redding, de andere is droefheid die tot de dood leidt - (2 Kor.7:10). Hoewel in sommige vertalingen wordt beschreven dat Judas zich bekeert van wat hij deed, is het oorspronkelijke Griekse woord waarvan bekering in deze passage wordt vertaald, niet hetzelfde als het eerder gebruikte woord. In dit geval kan het woord “metamelein” nauwkeuriger worden vertaald worden als “angst” en “wroeging”.

 

In het geval van Judas zien we dat er geen (verandering van gedachten) is met betrekking tot Jezus Christus en ook geen verandering van de koers of richting die hij volgde - in feite ging hij op dezelfde manier door en hing zichzelf op.

 

 

1 Samuël 15:1-31

 

Hier is nog een voorbeeld van een man die, hoewel hij zich leek te bekeren, in feite niet de juiste innerlijke verandering en uiterlijke actie had om deze in zijn leven te volgen en daarom in feite geen berouw had. Sauls ongehoorzaamheid is een van de zielige verhalen in het Woord van God. De crisis komt wanneer hij wordt geconfronteerd met Samuël die hem uitdaagt over zijn ongehoorzaamheid, want God had hem gezegd ALLE mensen van de Amalekieten te vernietigen, plus alle ossen en schapen enz. Maar Saul bewaarde in zijn ongehoorzaamheid het beste van de dieren en bracht ook de koning levend terug. Wanneer Saul wordt geconfronteerd met Samuël, antwoordt hij in vers 24: "Ik heb gezondigd. Ik heb inderdaad het gebod van de Heer en uw woorden overtreden." In vers 25 gaat hij verder om vergiffenis te vragen en zegt: "Nu dan, vergeef toch (alstublieft) mijn zonde."

 

Dit lijkt misschien een goede daad van berouw. Bij nadere bestudering ontdekken we echter dat Saul in feite helemaal niet van hart gesteldheid of van gedachten veranderde. In vers 25 zegt hij tegen Samuël: "keer met mij terug, dan zal ik mij voor de HEERE neerbuigen" en nogmaals in vers 30 "eer mij nu toch voor de oudsten van mijn volk en voor Israël. Keer met mij terug, zodat ik mij voor de HEERE, uw God, zal neerbuigen." Deze uitspraken verraden Sauls echte bezorgdheid. Zijn voornaamste zorg was niet het feit dat hij ongehoorzaam was aan Gods Woord, maar dat hij zich zorgen maakte over zijn reputatie in de ogen van zijn volk.

 

Wanneer we de gebruiken van Israël bestuderen, ontdekken we dat toen de koning ging om te aanbidden, als de profeet niet bij hem was, dit aangaf dat Gods gunst niet bij hem was. Het zou dus schadelijk zijn geweest voor Sauls reputatie als Samuël niet met hem was meegegaan. Dus in Sauls leven vinden we geen teken van een verandering van hart, noch van de actie die op zo'n verandering had moeten volgen, wat natuurlijk zou zijn geweest om zijn soldaten onmiddellijk te bevelen koning Agag te doden en ook alle meegebrachte dieren te vernietigen. We vinden het resultaat in vs.26. God "verwierp" Saul permanent.

Zie ook Hebreeën 12:16,17 – Esau:

Laat niemand een ontuchtpleger zijn of een onheilige, zoals Ezau, die voor één enkele maaltijd zijn eerstgeboorterecht verkocht. Want u weet dat hij ook daarna, toen hij de zegen wilde erven, verworpen werd, want hij vond geen plaats van berouw, hoewel hij de zegen vurig en met tranen zocht.”

 

 

 

BEKERING MOET ALTIJD VOORAFGAAN AAN GELOOF

 

Marcus 1:2-4

 

In deze passage vinden we Gods principes van "Bekering voorafgaand aan geloof", uitgedrukt door de bediening van Johannes de Doper. Zijn boodschap was er een van “Berouw” (vs.4) “voor vergeving”. Vergeving zal nooit plaatsvinden zonder gepast berouw, dat op de eerste plaats moet komen, zoals we hebben gezien in het leven van Saul en Judas Iskariot.

 

 

Marcus 1:14-15

 

In deze verzen vinden we dat de inhoud van Jezus’ prediking was “bekeer u en geloof in het evangelie” (vs.15). Opnieuw zien we dat bekering voorafgaat aan geloof en geloof. Het eerste gebod dat ooit van de lippen van Jezus viel, was dat mensen zich eerst moesten “bekeren” en daarna moesten geloven.

 

 

Lucas 24:46-47

 

De opdracht van onze Heer aan Zijn discipelen aan het einde van Zijn wandeling op aarde was dat "berouw tot vergeving van zonden zou worden verkondigd in Zijn Naam aan alle naties" ....

Met andere woorden, Jezus gaf de kerk de opdracht om deze boodschap te prediken waarin bekering voorop staat.

 

Helaas merken we echter vaak dat berouw ontbreekt in veel van onze moderne prediking, met de ongelukkige resultaten die we al hebben gezien. De boodschap van de kerk moet niet "alleen geloven" zijn, maar eerder "bekeer u en geloof".

Veel van de problemen die Christenen hebben met ongepaste bekering, gebrek aan toewijding en onvermogen om de juiste vergeving te vinden, zijn te wijten aan het feit dat ze zich niet op de juiste manier bekeren.

 

 

Handelingen 2:37- 38

 

Opnieuw vinden we het proces dat voor ons is uitgestippeld, dat begint met bekering en vervolgens met geloof, dat betrokken is bij de doop, wat op zijn beurt leidt tot de ontvangst van de Belofte van de Vader.

 

Nogmaals, we moeten benadrukken dat bekering een basis is voor veel andere dingen en als het niet op de juiste manier wordt toegepast, hebben we een aantal problemen. Een van de belangrijkste moeilijkheden die men ervaart op het gebied van bevrijding van demonische onderdrukking en bezetenheid, is dat mensen weigeren zich te bekeren van de indrukken, emoties en verlangens en handelingen van demonische persoonlijkheden in en op hen. Terwijl ze af willen van de kwelling van demonische machten, willen ze niet van gedachten veranderen en zich afkeren van die activiteiten, gedachten en emoties die demonen hun plaats in hun leven geven.

 

 

 

GELEGENHEID VOOR BEKERING GEGEVEN DOOR GOD

 

Johannes 6:44

 

Het is duidelijk uit de Schrift dat niemand in staat is zich op eigen kracht te bekeren. Het is God die hem trekt en de omstandigheden schept die gunstig zijn voor het nemen van een beslissing.

Deze omstandigheden brengen vaak ontberingen, moeilijkheden en problemen met zich mee waarbij we onszelf opbranden en aan het einde van onze lijn komen, hoewel niet in alle gevallen. Het is wanneer de Heilige Geest zowel een mens op dit punt heeft gebracht, zoals in het geval van de verloren zoon, als de mens zijn behoefte en de evangelieboodschap heeft geopenbaard, dat de mens zijn beslissing moet nemen.

 

Daarom, hoewel de kans door God wordt gegeven, blijft de feitelijke daad van berouw nog steeds de verantwoordelijkheid van de mens.

In het leven van Saul zien we zo'n kans zich voordoen, maar Saul koos ervoor zijn eigen weg te gaan en zichzelf te verheffen. Het is ook mogelijk voor de mens om de kans om zich te bekeren te vergooien en verder te gaan, en te ver, en zich in een positie te bevinden waarin hij zich niet langer kan bekeren! Dit lijkt het geval te zijn geweest met Judas, die ervoor had gekozen een pad te nemen van waaruit hij geen uitgang meer kon vinden. Het is daarom zo BELANGRIJK voor de mens om ONDERWERP en NEDERIG genoeg te zijn om de kans te ONTVANGEN die God hem geeft en OM TE DRAAIEN en Gods aanbod van vergeving te ontvangen.

 

 

Psalm 51:12

 

Het is mogelijk voor de mens om te BIDDEN en God te vragen hem te HELPEN om zijn hart te veranderen en hem naar de plaats van berouw te brengen. Hier zien we dat David er feitelijk God om vraagt. Er zijn veel gevallen in de geschiedenis waarin ongelovigen tot God hebben geroepen om hen te helpen tot een plaats van berouw te komen, een oproep die God maar al te graag beantwoordt.

 

Bekering geldt natuurlijk niet alleen voor de ongeredden, maar ook voor de Christen die bezig is met heiliging (2Kor. 3:17,18). Zie ook Openb. 2: 5,16 en 3: 3,19.
Heel vaak is het proces van heiliging dat we eerst door het Woord van God overtuigd worden van de dingen die verkeerd zijn in ons leven. We kunnen dan de Heer aanroepen om ons te helpen ons te bekeren en van gedachten te veranderen en in de tegenovergestelde richting te gaan. Soms ontstaat de situatie dat we zelfs stoppen met doen wat verkeerd is omdat we weten dat het verkeerd is, en enige tijd later komt de daadwerkelijke verandering van hart tot stand, waarbij we niet langer willen doen wat verkeerd is.

 

Proces van heiligmaking:

 

  1. -  overtuigd door het Woord van God van dingen, die verkeerd zijn in ons leven

-          vragen de Heer om tot bekering te komen (te helpen om tot overwinning te komen)

-          veranderen van gedachten en een andere richting ingaan

  1. -  we houden op met verkeerde dingen, omdat we weten, dat ze verkeerd zijn

-          enige tijd later, verandering van hart vindt plaats, en we willen niet meer doen wat verkeerd is

 

 

Handelingen 17:30

 

We moeten echter altijd onthouden dat de uiteindelijke beslissing om te veranderen nog steeds de verantwoordelijkheid van de mens blijft, zoals God ons in deze passage gebiedt om ons te bekeren. Dit moet benadrukt worden, aangezien er mensen zijn die de hele verantwoordelijkheid bij God leggen, en wanneer ze worden uitgedaagd over hun zonde, gewoon zeggen: "O God heeft me nog geen hart van berouw gegeven." In zulke gevallen is het meestal een excuus om door te gaan met wat ze leuk vinden, en in feite verraden ze het feit dat ze Gods kans hebben verworpen en hun eigen weg gaan. We moeten altijd onthouden dat geloof is "doen wat God gebiedt, onvoorwaardelijk". Dit kan alleen worden gedaan als we zijn afgekeerd van ONZE dingen op ONZE manier te doen. Daarom kan waar geloof alleen op WARE BEKERING volgen, en heel vaak is de reden waarom we geen geloof hebben, omdat we ons niet hebben bekeerd van onze eigen ideeën, gedachten en levensstijlen.

Zie ook Psalm 80:3,7,19 en Klaagliederen 5:21.

 

 

 

 

SAMENVATTING

 

Bekering is een radicale verandering van geest en hart die het resultaat is van het zien van je ware geestelijke staat in het licht van Gods volmaaktheid.

 

 

HOE BEKEERT U ZICH ?

 

  1.            U accepteert alleen Gods houding ten opzichte van zonde.
  2.            U ziet uzelf als persoonlijk schuldig aan rebellie tegen God en Zijn heilige wetten.
  3.            U gehoorzaamt Gods oproep en keert u TOT Hem VAN zonde,