04. Geloofszekerheid

 

We lezen in Johannes 1:12 dat …..zovelen Hem ontvingen, aan hen gaf Hij het recht om kinderen van God te worden. Om de kracht, de kracht te hebben om Jezus te volgen, moet je Hem in je leven ontvangen. Laten we eens kijken naar Openb. 3:20, een vers dat ons laat zien hoe Hij in ons leven komt:

Zie, ik sta aan de deur  -  dat is de deur van je hart, je leven;

en klop  -  Hij breekt de deur niet in. Hij klopt zachtjes;

als iemand  -  dat ben jij;

mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik bij hem binnenkomen  -  als je de deur van je leven opent, zegt Jezus dat hij zal binnenkomen;

en zal met hem dineren, en hij met Mij  -  en vanaf die tijd zal Hij bij jou zijn, en jij zult bij Hem zijn.

 

De vraag is nu: “Hoe open je de deur van je leven voor Jezus?” Het antwoord op deze vraag is al gegeven in hoofdstuk twee: door te bidden en Hem binnen te vragen; wij noemen dat: “het zondaarsgebed opzeggen”.

 

Laten we teruggaan naar het vers in het boek Openbaringen (3:20) en kijken wat Jezus zei, want toen we ons hart, ons leven, voor Jezus openden, was dit een heel belangrijk moment in ons leven; en we moeten absoluut zeker zijn van wat we toen deden. Jezus zei: Zie, Ik sta aan de deur en klop; als iemand mijn stem hoort en de deur opent... Toen u dat zondaarsgebed bad toen u wedergeboren werd, opende u toen de deur van uw hart zodat Hij in u zou wonen, door Zijn Heilige Geest? Als dat zo is, laten we dan lezen wat Jezus zegt: ….. als iemand mijn stem hoort en de deur opent, zal ik bij hem binnenkomen. Dus, volgens dit vers, waar is Jezus nu? In uw hart, door Zijn Geest, is het niet? En hoe weet je dat? We kunnen weten dat Jezus nu in ons hart is, omdat we deden wat Hij van ons vroeg: de deur voor Hem openen. Je opende de deur van je leven en nodigde Hem binnen (ik vertrouw erop dat Hij nog steeds in je hart is; ik denk van wel; anders zou je deze studies niet doen), en Hij zei: dan zal Ik binnenkomen.

Hoe je je ook voelt, je weet dat Jezus in je leven is gekomen.

 

Veel gelovigen missen de zekerheid van het geloof, de zekerheid van de zaligheid. En dit kan veel negatieve resultaten opleveren op veel gebieden van hun leven. De vijand heeft een wapen om hun geloof te ondermijnen, omdat ze geen vertrouwen hebben in God om tot Hem te komen in gebed voor bovennatuurlijke steun en hulp; ze worden gehinderd door een gevoel van ontoereikendheid en zijn daarom terughoudend om Hem te dienen.

 

Mocht u ooit in de begeleiding (pastorale zorg) komen te zitten, ga dan eerst na of betrokkene(n) werkelijk zekerheid van geloof heeft (hebben) en dus weet dat hij/zij/zij is/zijn, voordat u beginnen met het (de) probleem(en).

Kijk naar Rom.8:16  -  De Geest Zelf getuigt met onze geest, dat we kinderen van God zijn.

 

 

Schriftplaatsen betreffende de zekerheid van onze redding

 

1John 5:13  -  Dit heb ik u geschreven, die gelooft in de naam van de Zoon Gods, opdat gij weet, dat gij eeuwig leven hebt. Dus niet onze gevoelens zijn de basis van mijn zekerheid, maar dat wat staat geschreven, de Bijbel, het Woord van God

 

John 1:12  -  de nadruk ligt op Hij gaf; Hij gaf recht aan degenen die Jezus Christus ontvingen; er wordt niets gezegd over gevoelens; het is een feit, het staat in Gods Woord. Het is een feit dat ik een kind van God ben, volgens dit vers. God zegt het, ik geloof het. Er zijn geen twee manieren over dit. Amen en Amen!!!

 

John 3:36  -  God geeft eeuwig leven. Het is niet iets voor de toekomst; het is al gegeven; zie ook John 5:24 en 6:47.

 

Rom.1:17  -  Hoewel de Bijbel het zegt, heeft het geen zin, tenzij ik mijn geloof oefen en geloof dat wat God in Zijn Woord zegt, waar is en van toepassing is op mijn situatie! Geloof in het Woord is niet ja knikken, maar handelen naar wat je gelooft en naar wat je vertrouwt. We moeten daarom geloven wat God zegt (en God kan niet liegen - Num.23:19), en daarnaar handelen.

 

Belangrijk: zekerheid wordt gevolgd door gevoelens en emoties, en niet andersom.